UWAGA! Z powodu awarii starej witryny naszej szkoły aktualnie pracujemy nad nową. Przepraszamy za utrudnienia :-)

Szkoła Podstawowa w Lipnie

im. WOJSKA POLSKIEGO - ul.Powstańców Wlkp. 68, 64-111 Lipno, tel. 65 534 02 59, sp_lipno@o2.pl

Uczniowie klasy I a z utęsknieniem czekali na środę, 21 czerwca. Tego dnia pojechaliśmy na wycieczkę klasową do przepięknego Wolsztyna. Niektórzy po raz pierwszy w życiu podróżowali pociągiem. Dodatkową atrakcją przejazdu była lokomotywa, która ciągnęła nasze wagony.
Po Wolsztynie poruszaliśmy się piechotą. Najpierw zwiedzaliśmy Parowozownię. Uczniowie poznali historię parowozów, a w szczególności pięknej Heleny, dowiedzieli się, do czego służy obrotnica, jak zbudowany jest parowóz, odwiedzili wagon retro, wagon ratunkowy i warsztat, gdzie usuwa się usterki parowozów. Mieli okazję zobaczyć, jak przebiega proces napełniania parowozu węglem i wodą. Po wizycie w Muzeum Kolejnictwa udaliśmy się do Skansenu Budownictwa Ludowego Zachodniej Wielkopolski. Dzieci poznały zasady funkcjonowania wiatraka i własnymi siłami go przestawiały tak, aby śmigła były zwrócone w odpowiednią stronę w stosunku do kierunku wiatru. Uczniowie z niedowierzaniem wysłuchali wielu ciekawostek na temat konstrukcji i wyposażenia dawnych chat, zabudowań gospodarskich, stylu życia ludzi oraz zwyczajów panujących na wsi. Szeroko otwierali oczy na wieść, że toaleta znajdowała się na zewnątrz budynku, a myć trzeba się było w misce, do której wodę należało przynieść ze studni. Podczas lekcji muzealnej pt. „Dawne gry i zabawy” dzieci dowiedziały się, jakimi zabawkami bawili się ich rówieśnicy w domu i na dworze w czasach, kiedy nie było telefonów komórkowych, tabletów, telewizorów, gier komputerowych. Posmakowali chodzenia na szczudłach, strzelania z procy, ścigali się w workach i przeciągali linę. Ze skansenu wyruszyliśmy ścieżką dydaktyczną w stronę urokliwego rynku. Zatrzymaliśmy się na placu zabaw. Śmiechu i radości było co niemiara. Na rynku dzieci mogły odpocząć, pohasać w podświetlanej fontannie i zjeść wyczekiwane lody.

Zmęczeni, ale pełni wrażeń, udaliśmy się na dworzec i wróciliśmy do domu. Szkoda, że czas tak szybko minął. Z pewnością był on pełen atrakcji i niezapomnianych przeżyć, tym bardziej, że towarzyszyła nam cudowna pogoda.

A.Ginter, J.Cieślak, M.Matukiewicz

wolsztyn

Copyright © 2017 SP LIPNO Rights Reserved.